Blogger Widgets Tentang Kita 1 | ~The Beginning of Life~

Tentang Kita 1





            Hari ini ialah hari yang paling mendebarkan bagi calon-calon SPM. Awal-awal pagi lagi ahli-ahli Omelette Group- Dania Karmila binti Ahmad Shahrin, Tengku Sophillea Isabella binti Tengku Rahman, Aliyah Haryani binti Mohd Johar dan Erry Fariesya binti Zainal Abidin berhubung melalui telefon bimbit. Masing-masing merasai debaran dalam menanti keputusan SPM yang bakal diperoleh mereka pada tengahari nanti.
“Keputusan dah nak keluar dah,” Dania menyuarakan susah hatinya pada Sophie dan Aliyah ketika mereka bertemu di luar Dewan al-Khattab. Mereka bertiga masih menunggu kehadiran Erry yang masih tidak kelihatan kelibatnya.
            “Tolong jangan cakap pasal keputusan.  Aku risau betul. Kalau boleh, aku memang tak nak ambil  keputusan SPM ni. Serius aku cakap ni. Risau bercampur takut,” Aliyah meluahkan kerisauannya tentang keputusan yang bakal diperolehnya nanti. Dania dan Sophie mengangguk tanda menyokong kata-kata Aliyah. Kalau diberi mikrofon pada Aliyah tadi, semua calon SPM yang ada di dewan itu pasti menyokong kata-katanya tadi.
            Perbualan mereka mati untuk seketika. Masing-masing meliarkan mata di sekeliling mereka sambil menunggu kehadiran Erry.
            Sebuah kereta Proton Perdana V6 berhenti di hadapan dewan itu. Pandangan mereka bertiga beralih ke kereta buatan tempatan itu.
            “Kereta Erry kan tu?” Sophie berbisik pada Dania. Dania memandangnya sambil mengangguk.
            “Mungkin,” pandangan mereka masih tertumpu pada kereta Perdana V6 hitam itu. Pintu kereta dibuka perlahan. Erry keluar dari perut kereta buatan tempatan itu lalu melangkah mendekati mereka bertiga yang masih berada di sudut luar dewan itu.
            “Hello,geng,” Erry menepuk bahu Aliyah yang kebetulan dekat dengannya.
            “Assalamualaikum,” Sophie memberi salam. Erry tersengih.
            “Oooooooppppsss!!! Sorry. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.”
            “Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,” Dania, Sophie dan Aliyah menjawab salam Erry serentak sambil menghadiahkan senyuman.
            “Erry, kau ni berlagak tenang. Macam yakin benar kau dengan keputusan SPM kau tu. Biar betul?” Sophie bersuara.
            Erry memandang wajah Dania, Sophie dan Aliyah silih berganti. Segaris senyuman tertera di wajahnya.
            “Biasalah, aku nampak je tenang dari luar. Tapi dunia batin aku ni, hanya Allah je yang tahu betapa risaunya aku untuk mengadap slip keputusan aku nanti.”
            Mereka bertiga saling berpandangan. Ketika itu, sudah ramai calon SPM yang lain di Dewan al-Khattab untuk mengambil slip keputusan peperiksaan masing-masing. Ada yang masih berdoa, ada yang mengalirkan air mata dan ada juga yang melonjak-lonjak keriangan. Macam-macam ragam yang boleh dilihat di Dewan al-Khattab itu.
            Dania melihat jam tangan QnQ miliknya. Sudah jam 12.32 minit tengahari. Ini bererti sudah 32 minit lamanya keputusan SPM sudah rasmi dikeluarkan.
            “Jom kita masuk ambil keputusan kita,” Dania membuka mulut.
            Sophie menghela nafas panjang. Aliyah dan Erry masing-masing mengeluh. Dania sudahpun membuka langkah masuk ke dewan. Perlahan-lahan mereka mengikut langkah Dania dari belakang dengan hati yang berdebar-debar. Masing-masing memanjatkan doa di dalam hati agar keputusan yang bakal diperoleh seperti yang diharapkan.

**************************
            Dania menuju ke arah Sophie, Aliyah dan Erry yang kelihatan sedang berbual-bual di satu sudut dewan.
            ‘Agak-agak macam manalah keputusan dia orang tu? Aku yakin betul keputusan dia orang  mesti gempak punya,’ Dania bermonolog sendirian sambil mengiringi langkahnya mendekati mereka bertiga.
            “Hai, O.G,” Dania menegur mereka yang dari tadi asyik berbual. Perbualan mereka mati. Pandangan mereka pantas beralih pada Dania yang sedang tersenyum.
            “Macam mana keputusan?” Dania terus menyoal tanpa menunggu apa-apa perkataan yang keluar dari mulut mereka.
            “Chop! Aku rasa lebih baik kau yang bagi tahu kita orang dulu pasal keputusan kau. Aku rasa mesti kau punya keputusan memang gempak, kan?” Sophie bersuara sambil mengangkat kedua-dua keningnya. Erry dan Aliyah mengukir senyuman. Dania mengeluh.
            “Mana boleh aku yang bagi tahu dulu. Aku yang tanya korang dulu.”
            Aliyah pantas menggeleng. “Tak. Aku tak setuju. Kau kena bagi tahu kau punya keputusan sebelum kita orang bagi tahu. Ok?”
            Dania mengeluh perlahan. “Ok. Fine. Ambillah slip aku ni. Korang tengok. Aku tak nak bagi tahu korang dengan mulut aku ni.”
            Slip peperiksaan SPM Dania bertukar tangan. Sophie, Aliyah dan Erry meneliti slip peperiksaan Dania itu. Dania hanya tersenyum melihat telatah ketiga-tiga sahabatnya.
            “Wo!!!” spontan mereka bersuara serentak.
            “Gempak ni keputusan kau, Nia. 11A1!” Sophie bersuara.  Dania mula mengukir senyuman lebar. Senyuman yang ala-ala Taguchi Junnosuke.
            “Korang dah tahu keputusan SPM aku. Jadi, sekarang giliran aku pula untuk tahu korang punya keputusan. Amacam?”  slip keputusan Dania kembali semula ke tangannya.
            “Well, we all got the same result,” Erry berdialog dengan menggunakan bahasa antarabangsa.
            Dania angkat kening. “ Just straight to the point. Can we?
            “Ok. Kita berempat dapat keputusan yang sama,” giliran Aliyah membuka mulut.
            “Maksudnya, kita berempat…..” Dania tidak menyelesaikan ayatnya. Sophie, Erry dan Aliyah mengangguk perlahan.
            “Dapat 11A1,” Sophie menyambung ayat Dania yang tidak lengkap tadi.
            “Wow, congratulation!
            “Thanks. Congrats to you too, Nia,” Erry berucap mewakili Sophie dan Aliyah serta dirinya.
            Diam.
            “Oh, ya! Aku baru teringat kat Deela yang ada di Kelantan sana. Siapa antara kita yang ada banyak kredit?” Aliyah bertanya. Dia memandang ketiga-tiga sahabatnya bergilir-gilir.
            “Dania ada banyak kredit. Dia kan tauke kredit?” Sophie tiba-tiba membuka mulut.
            Pantas, pandangan Dania tepat pada Sophie yang sedang tersengih. Dia mengeluh perlahan. Lantas dia mengeluarkan telefon bimbit Sony Ericsson K800i miliknya daripada kocek seluar slacknya tanpa banyak soal lalu mendail nombor telefon bimbit Deela lalu menekan butang hijau. Telefon itu dilekapkan di telinga kanannya.
            Kedengaran caller ringtone di corong telefon. Lagu Mahakarya Cinta nyanyian Faizal Tahir beralunan di corong telefon.
            Setelah beberapa saat berlalu, panggilannya berjawab.
            “Assalamualaikum, Deela,” Dania memulakan perbualan dengan salam.
            “Waalaikumussalam. Aku baru je nak hantar sms kat kau. Tup tup kau dah telefon aku. Jimat kredit aku. Ini yang aku sayang kat kau ni,” nada suara Farhah Adeela binti Mustafa Kamal kedengaran riang di corong telefon. Dania memandang Sophie, Erry dan Aliyah bergilir-gilir.
            “Heh! Ye lah tu. Aku telefon ni tak lain tak bukan sebab nak tanya pasal keputusan SPM kau. Macam mana dengan keputusan SPM kau?” Sophie, Erry dan Aliyah tekun mendengar perbualan Dania dengan Deela melalui telefon.
            “Aku dah agak dah. Alhamdulillah, aku dapat 10A1. Syukur pada Allah,” Deela bersuara gembira dalam kesyukuran.
            “Alhamdulillah,” Dania tersenyum.
            “Weyh, macam mana?” Sophie ingin tahu. Aliyah dan Erry turut ada perasaan yang sama seperti Sophie.
            Dania menjarakkan telefon bimbitnya dari telinganya.
            “10A1,” nadanya sederhana. Kemudian, telefonnya dilekapkan semula ke telinganya.
            “Kau pula macam mana,Nia?” giliran Deela untuk bertanya pada Dania.
            “Hhhmmm, Alhamdulillah. 11A1,” segaris senyuman terukir di bibirnya.
            “Congrats, Nia. Kau dengan O.G. ke? Dia orang pula macam mana?”
            “Nia, nak cakap dengan Deela. Please,” Erry meminta.
            Angguk.
            “Ha’ah. Aku ada dengan dia orang. Ini, dia orang  nak cakap dengan kau. Sekejap.”
            Telefon bimbit Sony Ericsson K800i itu bertukar tangan.
            “Jangan cakap lama-lama sangat. ‘Tauke’ kredit ni dah nak bankrap,” Dania sempat berpesan.
            “Ok.”
            Erry melekapkan telefon bimbit tu di telinganya.
            “Deela, aku rindu nak dengar suara kau.”
            Deela tergelak di corong telefon. Aliyah, Dania dan Sophie turut tergelak dengan ayat Erry tadi. Erry berlagak selamba.
            “Aku pun rindu nak dengar suara kau tu, Erry. Macam mana dengan keputusan  korang?”
            “Kita orang?” dia memandang mereka satu per satu. “ Empat-empat dapat 11A1.”
            “Congratulation.
            “Thanks, Deela. Ni, Sophie nak cakap dengan kau sekejap.”
            Tanpa banyak soal, dia memberikan telefon bimbit itu pada Sophie  yang dari tadi meminta untuk berbual pendek dengan Deela.
            “Deela, kau rugi sangat-sangat. Kita orang ada banyak benda nak bagi tahu  kau ni. Bila kita semua boleh berkumpul semula? Maksud aku kita berlima?” Sophie pantas membuka mulut.
            “O.G. je?”
            “Absolutely!
            “Sophie, nak cakap pula,” giliran Aliyah meminta untuk berbual pendek.
            Tanpa banyak songeh, telefon itu bertukar tangan. Dania sudahpun bersandar pada kerusi-kerusi yang tersusun bertingkat-tingkat di sudut belakang dewan. Dia hanya memerhati gelagat mereka bertiga dari situ.
            “Macam mana dengan cadangan tadi?” Aliyah bertanya. Dia diperhatikan Sophie dan Erry yang masih berada di situ.
            “Cadangan apa?” Deela bertanya.
            Aliyah mengeluh. “Pasal kita nak berjumpa tu. Kau setuju tak?”
            “Itu ke? Aku ok. No problem. Tapi pergi mana?”
            “Kita orang belum bincang lagi. Tapi kau ok tak? Omelette Group only. No intruders.”
            “Bila?”
            Dahi Aliyah mula berkerut. “Maybe in three weeks. Boleh?”
            Mereka bertiga saling berpandangan. Dania masih bersandar di kerusi-kerusi itu. Aliyah tiba-tiba menguntumkan senyuman.
            “Ok. Nanti aku bincang dengan dia orang. Bye.”
            Panggilan dimatikan. Aliyah memandang Sophie dan Erry. Dania yang dari tadi bersandar mendekati mereka. Telefon bimbitnya dikembalikan padanya.
            “Apa yang Deela cakap tadi sampai kau tersenyum-senyum macam tu?” Erry bertanya.
            Aliyah memetik jarinya. “Dia setuju dengan cadangan kita tadi.”
            “Baguslah kalau macam tu. According to the plan, three weeks later, right?” Sophie bersuara.
            Aliyah mengangguk perlahan. Dania hanya mampu mendiamkan diri.
            “Weekend?” Erry bertanya.
            “Yup!” Aliyah menjawab pertanyaan Erry tadi.
            Diam.
            “Tapi kan, kita ada lagi satu masalah,” Dania tiba-tiba bersuara. Pandangan mereka tertumpu pada Dania.
            “Apa dia?” Erry ingin tahu.
            Dania menghela nafas panjang.
            “Kita tak rancang lagi tempat yang kita nak pergi.”
            “La, kalau itu masalahnya, jom kita selesaikan masalah tu sekarang juga,” Aliyah memberi cadangan. Mereka mengangguk tanda setuju.
            Masing-masing diam sambil memerah otak memikirkan tentang tempat yang sesuai bagi mereka untuk bercuti seperti yang dirancang sebelum ini.
            “Yes!” Dania mengejutkan mereka bertiga. Pandangan mereka tertumpu pada Dania.
            “Kau dah dapat idea ke, penulis muda?” Erry bertanya pada Dania. Gelaran penulis muda diberi pada Dania kerana sejak usianya 15 tahun, dia sudah giat menulis dan menghasilkan karya sendiri tapi tidak pula dia menerbitkan karyanya itu. Sekadar suka-suka sahaja.
            “Apa kata kita pergi Genting Highland ataupun Cameron Highland? Sure best.”
            Mereka saling berpandangan.
            “Idea lain?” Sophie meminta pandangan lain.
            “What about A’famosa? Maksud aku, Bandar A’famosa. Seronok juga kalau kita cuti-cuti kat situ. Amacam?” Aliyah membuahkan pendapatnya.
            Spontan Sophie tergelak dengan idea Aliyah tadi.
            “Kau nak bercuti kat bandaraya bersejarah tu buat apa? Nak belajar sejarah? Kau ni biar betul?”
            “Betullah. Aku serius ni,” Aliyah bersuara lagi.
            Erry mencelah. “Aku pernah pergi situ. Best!
            “Tapi mahal, kan?” Dania bertanya.
            Diam.
            “Ok. Macam ni. Aku baru teringat, aku ada menang voucher hotel Seri Malaysia yang ada kat Genting Highland untuk lima orang dan tiket Genting Theme Park untuk lima orang baru-baru ni. Baik kita pergi situ. Keluarga aku tak boleh  ikut. Jadi, lebih baik aku guna benda tu sebelum tarikh expired. Nak tak kita pergi Genting?” Dania bersuara lagi.
            Mereka saling berpandangan.
            “Set! Aku nak pergi Genting. Siapa dengan aku?” Erry membuka mulut.
            “Aku pun setuju dengan cadangan tu. I’m in,” giliran Sophie untuk bersuara.
            Kini, pandangan mereka tetumpu pada Aliyah yang masih tidak memberi sebarang jawapan.
            “Aliyah, semua dah setuju. Kau je yang belum setuju. Kau ok tak?” Erry bertanya.
            “Macam mana dengan Bandar A’famosa? Lagipun di Genting tu bukannya ada banyak tempat kita nak melawat. Sekadar duduk atas bukit tu dan main di theme park je,” Aliyah bernada kecewa.
            “Kalau pasal tu, jangan kau fikirkan sangat. Bila-bila masa kita boleh pergi situ. Yang penting kita bercuti sama-sama. Ok ?” Dania menggunakan nada suaranya yang lembut.
            Aliyah mengangguk perlahan.
            “Ok. Aku setuju. Kita pergi Genting,” akhirnya Aliyah memberi jawapan yang ditunggu-tunggu oleh mereka.
            “Nanti aku call Deela. Aku nak bagi tahu dia pasal rancangan kita nak pergi Genting ni. Kita pergi dengan naik kereta Dania. Ok?” Sophie memberi kata putus.
            Angguk tanda setuju.
            “Set!” ahli-ahli O.G. serentak bersuara.
*****************************
 bersambung.....



0 komen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...