Blogger Widgets Mutiara Hati | ~The Beginning of Life~

Mutiara Hati

Lagu Mirage nyanyian kumpulan Pesawat memecahkan suasana sepi di dalam rumah teres satu tingkat itu. Lagi-lagi, radio yang memainkan lagu itu dipasang menggunakan volume yang tinggi. Qaisara meloncat-loncat dan menyanyi mengikut irama dan lagu yang rancak itu.
Khairunnisa yang sedang khusyuk beribadah di tikar sembahyang di dalam biliknya terganggu dengan bunyi yang sangat bising di ruang tamu rumahnya. Dia melangkah keluar dari biliknya dalam keadaan dirinya yang masih tersarung dengan telekung yang dihadiahkan oleh almarhumah neneknya sempena hari jadinya yang ke-24 pada tahun lepas.
Dia menuju ke ruang tamu. Pantas tangannya menutup suis radio Sony itu. Qaisara menghentikan pergerakannya. Dia memandang Khairunnisa dengan pandangan yang tajam. “Woi, Nisa! Kenapa kau tutup radio tu? Orang tengah best enjoy lagu tadi! Rosak mood aku je la kau ni!” Qaisara meninggikan suaranya terhadap Khairunisa. Tangannya segera ingin menekan semula suis yang ditutup Khairunnisa tadi. Akan tetapi, tangan Khairunnisa lebih pantas mencabut plug radio dari suisnya.
“Sara, kau ni makin lama makin menjadi-jadi. Perintah ALLAH kau tinggalkan. Kau just kejar kebahagiaan duniawi. Ukhrawi kau buat don’t know je. Apa nak jadi dengan kau ni, Sara?” Khairunnisa menasihati Qaisara dengan menggunakan nada suara yang lembut dan sopan dengan harapan agar Qaisara dapat menerima nasihatnya dan tidak terasa hati dengan nasihatnya itu. Khairunnisa sedar reaksi Qaisara terhadapnya tetapi dia dia hanya buat endah tak endah meskipun hatinya terasa sakit dan hanya Tuhan sahaja yang tahu sakitnya.
“Kau siapa nak ajar-ajar aku?! Hei! Aku tak inginlah nak dengar ceramah free kau ni! Buat habis air liur kau je. Daripada kau berceramah kat aku, lebih baik kau pergi masjid dekat-dekat dengan rumah kita tu. Dengar kata dia orang tengah cari seorang ustazah untuk kasi ceramah kat situ. Aku cadangkan kau pergilah curah ilmu kau kat sana. Aku tak berminat dengar ceramah kau ni. Buang masa aku je!” nada suaranya kasar, Khairunnisa menggeleng perlahan sambil beristighfar panjang. Dia kecewa dengan sikap Qaisara. ‘Apa la yang merasuk hati Sara ni? Sampai jadi macam ni? Ya ALLAH, ampunilah dosa-dosa Qaisara. ENGKAU bukakanlah pintu hatinya. Berikanlah hidayah-MU pada dirinya. Amin.’
Khairunnisa menarik nafas panjang. “Syaitan apa yang dah merasuk kau ni, Sara? Hati kau dah gelap! Insaflah sebelum terlambat. Pintu taubat masih terbuka luas untuk kau. Segeralah bertaubat dan insaflah dengan segala dosa yang telah kau lakukan sepanjang hidup kau ni. Kau masih berpeluang untuk kembali ke jalan-Nya,” Khairunnisa masih tidak berputus asa untuk membantu temannya itu untuk kembali ke jalan yang benar.Memang benar Qaisara telah pun tersimpang jauh dari jalan-Nya.
“Eeeee…bengangnya aku dengan kau ni! Kau ni tak faham-faham bahasa ke?! Kan aku dah cakap tadi, kalau nak berceramah, pintu masjid tu sentiasa terbuka untuk ustazah yang superb macam kau ni,” Qaisara menyindir Khairunnisa.
“Sara..” belum sempat Khairunnisa membuka ,ulut untuk meneruskan bicaranya, Qaisara cepat-cepat memotong.
“Shut up!!! Aku tak nak dengar apa-apa lagi! Stop it!!! Hal aku, hal aku! Hal kau, hal kau! Jangan pernah masuk campur hal aku! Aku tahu apa yang aku buat!” suaranya makin meninggi dan kasar. Khairunnisa diam seribu bahasa. Dalam hatinya, dia beristighfar panjang.
Dengan pantas, Qaisara membuka langkah keluar dari rumah. Perasaan marah kini menguasai dirinya. Dia menghidupkan enjin skuter Honda berwarna pink miliknya lalu berlalu dari situ.
Khairunnisa beristighfar dan berzikir dengan nama ALLAH. Dia tahu bukan semudah itu untuk membawa Qaisara pulang ke jalan-Nya. Selama ini Qaisara sudah terbiasa dengan amalan yang tidak sihat dan jauh dari agama ALLAH yang suci iaitu Islam. Setiap malam, Qaisara akan menghabiskan masanya dengan berseronok di sebuah kelab malam di sekitar Kuala Lumpur. Dia selalu membasahkan tekaknya dengan arak dan pelbagai lagi minuman keras. Hampir setiap kali waktu fajar, dia pulang ke rumah dalam keadaan yang mabuk bagaikan mabuk bunga selasih.
Khairunnisa masuk semula ke dalam biliknya dan duduk bersila di atas tikar sembahyangnya. Dia bertasbih dan berzikir pada ALLAH dengan penuh khusyuk dan istiqamah. Kejadian tadi dia ketepikan dan kini dia hanya berserah diri sepenuhnya kepada-Nya.

“KRING!!” telefon telekom rumahnya berdering minta diangkat. Khairunnisa yang sedang menonton rancangan Halaqah di rancangan tv9, mengangkat gagang telefon itu bagi menjawab panggilan itu.
“Assalamualaikum,” kedengaran suara si pemanggil memberi salam.
“Waalaikumussalam,” Khairunnisa menjawab salamnya. “Maaf, ni siapa? Anda nak cakap dengan siapa?” lembut sahaja dia bercakap.
“Ini, Cik Khairunnisa binti Abu Bakar?”
“Ya, ini saya. Ada apa ya?”
“Saya, Aisah dari Hospital Besar Kuala Lumpur. Kenalan cik, Qaisara Syafiqah binti Firdaus Asyraf terlibat dalam kemalangan dan sekarang dia dirawat di hospital ini bagi mendapatkan rawatan lanjut,” panjang lebar keterangan Aisah di dalm talian. Khairunnisa menarik nafas dalam-dalam. Dia cuba menenangkan hatinya. Mengharapkan agar Qaisara selamat.
“Saya akan datang secepat mungkin. Terima kasih. Assalamualaikum.”
“Waalaikumussalam.”
Panggilan itu dimatikan. Khairunnisa meletakkan gagang telefon. “Ya ALLAH, selamatkanlah Qaisara. Janganlah ENGKAU mengambil nyawanya sebelum dia sempat bertaubat pada-MU. Amin.”

KEADAAN Qaisara semakin kritikal. Lagi teruk apabila dia disahkan menghidap penyakit HIV positif. Pergerakan nadinya tidak stabil. Bila-bila masa sahaja, ALLAH boleh memerintahkan malaikat Izrail untuk mencabut nyawa dari jasadnya.
“Nisa..” tangan Khairunnisa digenggam Qaisara yang berada dalam kondisi yang lemah. Nada suaranya seakan-akan berbisik. “Aku minta maaf sebab selama ni aku berkasar dengan kau. Aku tak dapat jadi kawan macam yang kau inginkan selama ni. Sorry.”
Air mata Khairunnisa menitis. Genggamannya semakin erat. “Tak apa. Aku dah lama maafkan kau. Walau apa pun yang berlaku, kau tetap sahabat aku. Kenyataan tu tak akan pernah berubah sampai bila-bila pun.” Khairunnisa menguntumkan senyuman dalam linangan air mata. Qaisara turut tersenyum walaupun senyuman itu alah senyum tawar.
Tiba-tiba, dadanya berombak. Pergerakan nadinya tidak stabil. Qaisara mencari oksigen untuk bernafas. Namun semuanya kelihatan sia-sia. Dia mengenggam dengan lebih erat tangan Khairunnisa.
Khairunnisa mendekatkan bibirnya ke telinga Qaisara. “Ikut aku mengucap, ya?” dia berbisik.
“ASHHADU AN LA ILAHA ILLALLAH.”
Perlahan-lahan, Qaisara mengikut satu-persatu ucapan kalimah syahadah. Walaupun tidak berapa lancar dan lidahnya kelu untuk mengucapkan kalimah-kalimah itu. Namun dia tetap berusaha untuk mengucap kalimah syahadah.
“WA ASHHADU ANNA MUHAMMADARRASULULLAH.”
Khairunnisa menyambung ucapan kalimah syahadah. Perlahan-lahan Qaisara mengikut. Selesai sahaja, dia mengucap, dia menghembuskan nafasnya yang terakhir.Genggaman tadi makin longgar dan dilepaskan. Tubuh Qaisara kini kaku. Tiada lagi pergerakan pada tubuh Qaisara.
Air mata Khairunnisa gugur dari kelopak matanya. Dia mengukir senyuman dalam tangisan. Sesungguhnya dia berasa gembira kerana sahabatnya itu sempat mengucapkan dua kalimah syahadah sebelum nyawanya dicabut dari jasadnya.
“INNALILLAHI WAINNA ILAIHI RAJI’UN.”
‘Semoga rohnya dicucurkan rahmat-Nya. Amin~’

0 komen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...